عایق های صوتی و حرارتی ایزوهم

۱۰ درصد تخفیف برای خرید های بالای 2000 متر

عایق حرارتی سقف

عایق حرارتی سقف چگونه است؟

عایق حرارتی سقف چگونه است؟ از هزینه‌های مهم خانوار می‌توان به هزینه انرژی مخصوصاً برق و گاز اشاره کرد که تاثیر زیادی بر دخل و خرج خانواده‌ها دارد. هدر رفت انرژی در اکثر منازل باعث شده تا نطام ‌مهندسی ساختمان در سال‌های گذشته قوانین مشخصی برای استفاده از عایق حرارتی وضع کند. عایق حرارتی سقف، یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت انرژی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها است.

در طراحی ساختمان، به کارگیری عایق حرارتی بر روی سقف به منظور کاهش انتقال حرارت از داخل به خارج و بالعکس از خارج به داخل ساختمان توصیه می‌شود. این عمل هزینه‌های انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان را کاهش داده و به افزایش راحتی و کارایی ساکنین کمک می‌کند. عایق‌های حرارتی مختلفی وجود داشته و بر اساس نوع ساختمان و آب و هوای منطقه انتخاب می‌شوند. از بهترین آنها می‌توان به فوم پلی‌استایرن، پنل‌های عایق حرارتی و الیاف مصنوعی اشاره کرد.

هدف از انجام عایق حرارتی سقف چیست؟

هدف اصلی از انجام عایق حرارتی بر روی سقف، کاهش انتقال حرارت است.

  • عایق‌های حرارتی در سقف در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و اشعه‌های نور خورشید به فضای درونی ساختمان شده بنابراین حرارت ساختمان افزایش نمی‌یابد. همچنین به هنگام استفاده از کولر مانع از خروج سرمای کولر به بیرون از ساختمان شده و درجه حرارت خانه یکسان و بالانس تنظیم می‌شود.
  • در فصل زمستان عایق کاری سقف ساختمان مانع از نفوذ سرما به خاطر بارش برف می‌شود. وقتی بخاری را روشن می‌کنید هوای گرم به سمت بالا یعنی سقف حرکت می‌کند. اگر سقف را عایق کاری نکنید، حرارت از طریق منافذ سقف خارج شده در نتیجه باعث هدر رفت انرژی گرمایی خواهد شد.
  • از دیگر مشکلاتی که معمولاً در فصل بهار و پاییز کاربران با آن مواجه هستند نفوذ رطوبت از سقف ساختمان است. چون میزان بارش باران در فصل بهار و پاییز افزایش می‌یابد اگر عایق کاری سقف به خوبی انجام نشود رطوبت به راحتی به داخل ساختمان نفوذ کرده و آسیب‌های جدی به رنگ و گچ سقف وارد می‌کند.
  • البته توجه داشته باشید که عایق کاری سقف ساختمان نه تنها از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند بلکه از نفوذ گرد و غبار و هوای آلوده نیز ممانعت کرده و باعث افزایش کیفیت هوای تنفسی در داخل ساختمان می‌شود.
  • علاوه بر موارد بالا عایق کاری سقف ساختمان تاثیر زیادی بر عمر ساختمان داشته  مانع از فروپاشیدگی سقف در کوتاه مدت می‌شود.

 

عایق حرارتی سقف

 

متریال‌های عایق حرارتی سطح ساختمان چیست؟

عایق حرارتی معمولاً با استفاده از مواد مختلفی نصب می‌شود، که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از مهم‌ترین موارد عبارتند از:

  • فوم پلی‌استایرن (EPS) یک ماده سبک و عایق حرارتی بوده و به صورت پانل‌های ضخیم نصب می‌شود. EPS مقاومت بالایی در برابر انتقال حرارت داشته و معمولاً برای عایق‌گذاری در سقف‌ها، دیوارها و کف‌های ساختمان‌ها کاربرد دارد.
  • فوم پلی‌یورتان (PUR) و فوم پلی‌یزوسیانورات (PIR)، از جمله مواد عایق حرارتی محسوب می‌شوند که برای سقف‌ها و دیوارهای ساختمان ایده‌آل هستند چون در برابر آتش و رطوبت مقاوم هستند.
  • الیاف معدنی شامل الیاف سنگ، الیاف شیشه ای و الیاف بازیافتی بوده و به عنوان یک لایه عایق بر روی سطح سقف نصب شده و مقاومت بالایی در برابر حرارت و صدا دارند.
  • فوم پاششی پلی‌یورتان به صورت اسپری بر روی سقف پاشیده شده و به دلیل آسانی در نصب و قابلیت پوشش دادن سطوح بسیار محبوب هستند.
  • پشم سنگ از سنگ‌های مرمریت و بازالت تولید شده و به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و صدا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روش‌های نصب عایق حرارتی در سقف

روش‌های مختلفی برای اعمال عایق حرارتی در سقف وجود داشته و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • نصب پانل‌های عایق حرارتی

 شامل پانل‌های عایق حرارتی مانند فوم پلی‌استایرن، فوم پلی‌یورتان، یا الیاف معدنی است. این پانل‌ها به صورت شیاردار یا رول‌های بزرگ در داخل ساختمان نصب شده و به سرعت و به صورت گسترده‌ای روی سطوح سقف و دیوارها قرار می‌گیرند.

  • رول‌های عایق حرارتی

در این روش، رول‌های بزرگی از مواد عایق حرارتی مانند الیاف شیشه‌ای یا الیاف سنگ بر روی سطوح سقف یا دیوارها نصب شده و با چسب یا مهره‌های اتصال، به سطوح متصل می‌شوند.

  • عایق حرارتی در کف ساختمان

در برخی موارد، عایق حرارتی بر روی کف ساختمان نصب می‌شود تا انتقال حرارت از زیر ساختمان به داخل محدود شود. این روش مخصوصاً در ساختمان‌هایی که در مناطق سرد واقع شده‌اند، مفید است.

 

عایق حرارتی سقف

 

نکات مهم برای عایق حرارتی سقف ساختمان

برای انجام عایق حرارتی سقف، ابتدا باید نوع مواد عایق و روش اعمال آن را انتخاب کنید. سپس باید به موارد زیر توجه کنید:

  • آب و هوا و منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار گرفته است تاثیر زیادی بر نوع عایق دارد. به طور مثال در مناطق سردسیری و مناطق کوهستانی باید از عایق‌هایی استفاده کرد که نسبت به یخبندان مقاوم باشد. در عوض در قسمت‌های شمالی و در حاشیه خلیج فارس به خاطر رطوبت بالا عایق‌هایی به کار می‌رود که ضد آب و ضد رطوبت باشند.
  • انتخاب موادی با خواص عایق حرارتی بالا مانند فوم پلی‌استایرن، فوم پلی‌یورتان، یا الیاف معدنی مهم است.
  • ضخامت مناسب برای مواد عایق انتخاب شود تا توانایی کاهش انتقال حرارت را بهبود ببخشد.
  • مطمئن شوید که مواد عایق به طور کامل و بدون شکستگی‌ها یا نقاط خالی نصب شده و هیچ فضای خالی بین لایه‌های عایق و سقف وجود ندارد. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود از کارشناسان و متخصصین کمک بگیرید که تجربه طولانی در این زمینه دارند.
  • مطابقت با استانداردها: مطمئن شوید که که عملیات نصب عایق با استانداردهای محلی و ملی مطابقت دارد تا عملکرد بهینه و ایمنی ساختمان فراهم شود.
  • نوع عایق‌هایی که برای سقف اتاق خواب، اتاق پذیرایی، حمام و آشپزخانه نصب می‌شود با یکدیگر متفاوت است. در اتاق پذیرایی علاوه بر عایق حرارتی باید به زیبایی آن نیز توجه کرد. در آشپزخانه و حمام به خاطر بخار آب عایق‌های ضد آب نصب می‌کنند تا به خاطر رطوبت از بین نروند.

 

همچنین بخوانید: ایزوهوم

 

کلام آخر

تمام نکات مهم برای عایق حرارتی سقف یک ساختمان توضیح داده شد از دیگر موارد باید به قیمت عایق کاری حرارتی اشاره کرد. علاوه بر هزینه مربوط به خرید مواد اولیه باید هزینه مربوط به دستمزد عایق کاری را نیز مد نظر قرار داد. برای کسب بیشتر و شناختن بهتر انواع عایق حرارتی بهتر است به سایت‌های معتبر مراجعه کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا